Zeezucht

onderzoeken van licht en beweging

• Experimenteren met licht, schaduw, vorm en kleur

foto: horst grütering illustratie: marlien van der wel

Zeezucht is een ontroerende visuele vertelling over een oude man die eindelijk zijn kinderdroom weet te realiseren.
Sinds zijn kindertijd droomt Jonas van een leven tussen de vissen en bouwt hij bizarre installaties.

De kinderen bekijken vooraf aan de lessen de animatiefilm Zeezucht. En dan komt ‘Jonas’ in de klas. Ontwerper Horst Grütering leest voor uit het prentenboek, en Jonas komt tot leven. Als jutter verzamelt Jonas aangespoelde spullen, hij laat zien wat Jonas daar allemaal van maakt.

Vervolgens werken de kinderen met een overheadprojector en onderzoeken ze het fenomeen licht. Licht gaat wel door plastic en een sinaasappelnetje, maar niet door een watje.
Spelenderwijs leren de kinderen over de werking van schaduw. Ze toveren met licht en er ontstaan er kleine verhaalfiguurtje.
De transparante folies vol vissen en onderwaterfiguren worden met de projector als film vertoond.
De magische onderwaterwereld van Jonas bestaat echt!

Leeraspecten: onderzoekend leren / werking licht en projectie / texturen en transparanties
Sluit aan bij: animatie / prentenboek/ leesplezier / theater / fantasie