Zee van Mogelijkheden

een reis in beeld en taal

• Spelen met taal

foto: sarah oortgijs

In ‘De grote atlas van de belevingswereld’ vind je de Zee van Mogelijkheden, de Woordenstroom en Moerassen van Verveling.
Met behulp van deze atlas gaat kunstdocent Sarah Oortgijs zintuigelijk met de kinderen aan het werk. Hierbij gebruikt zij verschillende mindfulness oefeningen waarbij glibberige vragen uit een schatkistje worden gevist: wanneer voel jij je als een vis in het water?

Daarna wordt aan de hand van het gedicht ‘Van mij van jou van ons’ een puzzelgedicht gemaakt.
Dit gedicht gaat over een plek waar je het liefst bent of naartoe wilt. Hoe zou jouw eiland eruit zien als alles mogelijk was? Hoe ruikt de zee, hoe bewegen en klinken de golven?

Vervolgens ontwerpen en tekenen de kinderen met aquarel hun eigen droomeiland. De fantasie wordt aangewakkerd, ze spelen met taal. Tijdens de presentatie worden alle wonderlijke schiereilanden met elkaar verbonden, welkom in de Zee van Mogelijkheden.

Leeraspecten: fantasie prikkelen / experimenteren / taalplezier / persoonlijke ontwikkeling
Sluit aan bij: leerlijn beeldend / creatief schrijven / onderzoekend en ontwerpend leren