Vrije vormen

abstracte cut-out animatie maken

• Verbeelden van gevoelens in stopmotion

foto: nurlimonade

Film is een kunstvorm waarin je goed je gevoel kunt uitdrukken. De kinderen bekijken met de filmdocenten van NurLimonade Media een aantal korte abstracte kunstfilms.
Wat voel je bij de beelden die je ziet?
Word je blij, verdrietig of misschien zelfs bang en waardoor komt dit? Waarom kiezen de kunstenaars voor deze kunstvorm?

De keuze van kleur, vorm, muziek en ritme spelen een belangrijke rol bij het maken van een abstracte film. De kinderen bedenken in kleine groepjes welke emotie ze willen uitdrukken. Wat roept stress en groepsdruk voor beelden op?
Hoe maakt je een animatiefilm over vrijheid?

Ze maken collages, spelen met vormen, knippen uit kranten
en tijdschriften en leren hoe ze door middel van de stopmotiontechniek een cut-out animatie film kunnen maken.
Aan het einde van de les worden de kunstzinnige filmpjes
klassikaal bekeken en hebben de kinderen elkaar nog wat beter leren kennen.

Leeraspecten: digitale vaardigheden / experimenteren / filmen en monteren / verbeelding
Sluit aan bij: leerlijn filmeducatie / onderzoekend leren / samenwerken / mediawijsheid