Vos en Haas redden het bos

beleven en maken van stopmotion

• Kennismaken met animatie

illustratie: mascha halberstad

In de film Vos en Haas redden het bos zijn kleifiguren de basis voor deze 3D-animatie.
In samenwerking met Cinekid wordt de film van regisseur Mascha Halberstad in Studio/K vertoond en besproken.
Net als in het boek van Sylvia van den Heede met tekeningen van Thé Tjong-Khing wordt het bos bedreigt door een groot meer. De bosvrienden ontmoeten de megalomane dijkenbouwer Bever. Kunnen ze vrienden worden? Dit avontuur zit vol komische en hartverwarmende momenten.

Op school gaan de kinderen aan de slag met het thema vriendschap. De filmdocenten van NurLimonade Media laten zien hoe een kleianimatie gemaakt wordt. Wat ontstaat er uit een bolletje klei? Gaat het groeien, verdwijnen en verrassend bewegen? Beeld voor beeld schieten de kinderen met een iPad hun eigen verhaaltje. Aan het einde van de les bekijken de kinderen samen hun stopmotion-animatiefilm. Net als in de film…wordt vriendschap uitgebeeld in klei.

Leeraspecten: fantasie prikkelen / film ervaring / bewustwording beeldtaal / samenwerken
Sluit aan bij: filmeducatie / onderzoekend en ontwerpend leren / digitale vaardigheden