Toverkast

samen verhalen maken

• Oefenen van dicht-verteltechniek

foto: annette benedictus

Meesterverteller Annette Benedictus neemt gedichten en verhalen mee over bijvoorbeeld de buurt en over thuis.
We luisteren naar de mooie woorden en verrassingen in het gedicht.
Daarmee openen we deuren naar een wereld vol rijke taal in klank, ritme en verbeelding.

We zoeken naar woorden over het aangegeven thema vanuit de klas. Denk aan feest, de lente, je familie, de tuin of eet smakelijk.
Annette stimuleert de kinderen om aan de hand van hun eigen ervaringen op zoek te gaan naar mooie
woorden en tekeningen.
In de laatste les komen de verhalen en gedichten tot leven in een kamishibai, een klein theatertje waar de tekeningen, de vertelplaten van de kinderen in worden geschoven. Deze Toverkast is gebaseerd op de
traditionele Japanse vorm van verhalen vertellen. ‘Kami’ is Japans voor ‘papier’ en ‘shibai’ voor ‘drama’.

De kinderen kijken betoverd als ze horen en zien dat hun eigen ‘Papieren drama’s’ zich in de Toverkast afspelen!
Zo kan er, als je heel goed kijkt, ook zomaar een draak met (hele kleine) zijwieltjes voorbij komen!

Leeraspecten: taalvaardigheid / leesbevordering / associëren / verhaalstructuur / dichten
Sluit aan bij: leerlijn mondelinge communicatie / woordenschat / fantasie stimuleren