Project Dans

choreografie van verschillende dansstijlen

• Diversiteit uitdrukken in dans

foto: oxana chevtchouk

Overal op de wereld wordt gedanst. Dansstijlen komen voort uit een specifieke culturele achtergrond. Denk aan hiphop met zijn ‘roots’ in Afrikaanse dans, salsa uit Cuba, of break dance uit New York.
De nieuwste dansstijlen ontstaan vaak uit combinaties van verschillende dansstijlen en bewegingen.
Denk maar aan de populaire TikTok filmpjes.

Dansdocent Oxana Chevtchouk maakt al dansend kennis met de klas. De kinderen stellen zichzelf voor met een eigen beweging. Dan gaat de muziek aan, als echte dansers worden de spieren opgewarmd. Oxana observeert en speelt via verschillende dansstijlen in op de culturele achtergronden die ze in de klas ontdekt. De kinderen werken aan een choreografie. Naast het stimuleren van het creatieve vermogen leren de kinderen samenwerken en zichzelf te presenteren. In de laatste les verdwijnen de kinderen achter de coulissen en, als iedereen zit, presenteren ze hun dans aan ouders, verzorgers en medeleerlingen.

Leeraspecten: eigen bewegingskwaliteiten ontdekken / samenwerken / jezelf presenteren
Sluit aan bij: orientatie op jezelf en de wereld / bewegingsonderwijs