Paradijsvogels

uitbundige vogels van papier

• Ruimtelijk werken, van platte vlak naar 3D

foto: hedwig van onna

Dessinontwerper en kunstenaar Hedwig van Onna neemt de kinderen mee naar de wereld van vogels. Veel kunstenaars laten zich inspireren door de bonte kleuren en vele verschijningen van vogels, in schilderijen, in de mode en in interieurs.

De kinderen starten de lessen in het tropisch regenwoud en bekijken vogels als de prachtvink, de ara, de kolibrie, het zebravinkje en de paradijsvogel. De kinderen gaan al experimenterend aan de slag met een eigen ontwerp voor hun paradijsvogel. Ze werken met papier en karton. Hoe werk je vanuit het platte vlak naar 3D?

Hedwig helpt hen op weg met technieken om de vogel te laten staan. De volgende stap is het verbinden van de vleugels en de poten. De laatste les wordt besteed aan het verfraaien van de vogel. Er wordt gebruik gemaakt van patronen, hoe laat je jouw paradijsvogel opvallen, wat maakt je vogels excentriek? De klas wordt omgetoverd tot een klein paradijs met een bonte verzameling vogelpracht.

Leeraspecten: werken met papier / kleurcompositie / verbeeldingskracht / experiment
Sluit aan bij: leerlijn beeldend / wereldoriëntatie