Kleine en grote verzamelaars

van verzamelen tot bezoek aan het Stadsarchief

• Het belang van bewaren

foto: alphons nieuwenhuis

Wat verzamel jij? Een kind is een geboren verzamelaar: van voetbalplaatjes, flippo’s, stenen, fossielen tot ‘alles’ van een favoriete popster. Wat past er wel binnen je verzameling en wat niet? Wat doe je met je verzameling, en hoe berg je het op?
Met kunstdocent Anna Boterman gaan de kinderen een verzameling aanleggen en presenteren in de klas. Wat zouden ze als kinderen van nu willen achterlaten aan kinderen van de toekomst? Een ketting van briefjes of een podcast met hun schoolbelevenissen?
Zo worden de kinderen voorbereid op het bezoek aan het Stadsarchief, het Amsterdamse mekka
van verzamelingen.

In de Archief Challenge van het Stadsarchief maken de kinderen kennis met het belang van bewaren én met het Amsterdams cultureel erfgoed. Ze spelen een escape game in de Schatkamer, waarbij het gaat om samenwerking, communicatie en creativiteit.
Spelenderwijs leren ze over de geschiedenis, de bewoners van Amsterdam en de verschillen de objecten die er bewaard worden. Daarna vullen ze zelf een archiefdoos. Ze zoeken tekst en beeldmateriaal uit. Dat komt in de doos en die wordt bewaard voor het nieuw in te richten Kinderarchief.
Lang leve de verzameling!

Leeraspecten: historisch begrip / verbeeldingskracht / ordenen & rangschikken / archiveren
Sluit aan bij: kijk- en luistervaardigheid / oriëntatie op jezelf en de wereld / leerlijn beeldend