…. in Wonderland

fantasiewereld in fotocollage

• Kennismaken met surrealisme en fotografie

Alice volgt een wit konijn dat enorme haast heeft en tuimelt Wonderland in, een wereld waar alles anders is.
Ze verandert in een reus, praat met een kat, krijgt een lange nek en speelt croquet met de hartenkoningin. Een wonderlijk verhaal, niet zo gek dat veel hedendaagse kunstenaars zich laten inspire ren door de avonturen van Alice.

Fotograaf Annegien Haselager bespreekt in haar lessen kunst van bekende surrealisten. In surrealistische kunst van bijv. Magritte, Man Ray, JR en Teun Hock, krijgt de fantasie de vrije loop. Dan gaan de kinderen zelf aan het slag met echte camera’s.
Ze leren alles over standpunt, perspectief en compositie. Hoe maak je een vervreemdend beeld? Al associërend ensceneren ze een foto in de omgeving van de school. Als je jezelf uit een foto knipt kan je als een reus tegen een gekanteld schoolplein leunen. Of je zit aan de rand van een knikkerpotje dat ineens een zwembad blijkt te zijn,..

Kinderen plaatsen zichzelf in een wereld waar alles kan én mag. In de laatste les worden de foto’s bekeken en verzinnen de kinderen grappige teksten bij hun collage-kunst. Welkom in de wonderlijke wereld van …

Leeraspecten: bevorderen van verbeelding / samenwerken / fotograferen / presenteren
Sluit aan bij: onderzoekend leren / collage / omgevingsgerichte kunsteducatie