Een pop zoals ik

identiteit vormgeven in textiel

• Diversiteit verbeelden

foto’s: suzy van schaik, colourful goodies

Ellen Brudet, oprichtster van Colourful Goodies, heeft een kleine winkel met grote idealen. “Er was lange tijd weinig tot geen kleur te vinden in speelgoed. Terwijl elk kind het recht heeft op bijvoorbeeld een pop om zich mee te identificeren.” aldus Ellen. In haar poppenwinkel zijn alle soorten poppen verkrijgbaar, jongens poppen, poppen met een hoofddoek, albinisme, vitiligo en met het syndroom van Down.

Kinderen maken kennis met deze bijzondere Amsterdammer. Ellen nodigt de klas uit om een vraaggesprek aan te gaan over de diversiteit van mensen. Hoe spreek je iemand aan die er
anders uit ziet? Zijn we niet allemaal anders? Na het gesprek gaan de kinderen aan de slag en ontwerpen een eigen pop.

De tweede en derde les werken ze hun concept uit met kunstdocent Suzy van Schaik. De kinderen gaan hun schets overzetten op stof en maken een pop, een mini-me. Wat maakt jou speciaal en waardoor is jouw pop uniek? 5 benen, een zwart-wit hoofd, een regenboog buik? De kinderen gebruiken hun fantasie en inlevingsvermogen. De les eindigt met het maken van een klassenfoto. Alle poppen gaan samen op de foto, een afspiegeling van alle bijzondere Amsterdamse kinderen.

Leeraspecten: textiele werkvormen / identiteit / onderzoekend en ontwerpend leren
Sluit aan bij: leerlijn beeldend / fijne motoriek / burgerschapsvorming / identiteit