Ketting met amulet

experimenteren met klei

foto’s: firma klei

Al in de prehistorie werden juwelen gemaakt van natuurlijke
materialen, zoals schelpen, stenen en botten. Juwelen werden gedragen ter bescherming en gaven aan of je rijk was en tot welke groep je behoorde. De firma Klei gaat dit schooljaar aan de slag met het maken van kettingen en amuletten van klei.

In de klas experimenteren de kinderen met diverse kleitechnieken en soorten klei afkomstig uit de rivier en de zee. Ze beginnen met vingeroefeningen en maken gladde, hoekige, platte en bolle kralen.
Naast kralen maken de kinderen ook karakteristieke amuletten. Welk symbool komt er op jouw amulet? Gezamenlijk maken de kinderen een ketting voor de klas, diverse kralen vormen samen een symbolische eenheid.

De klas bedenkt wanneer de ketting gedragen wordt. Wie weet brengt de ketting geluk bij een spreekbeurt, wijsheid bij het nemen van een moeilijk besluit of mag de jarige hem even om als er voor hem gezongen wordt.

Leeraspecten: onderzoek en materiaal experiment / vormgeven in plastisch materiaal
Sluit aan bij: leerlijn beeldend / onderzoekend leren / fijne motoriek