De Boebalas

kennismaking met de Ghanese cultuur

• Diversiteit in prentenboeken

illustratie: lisa van winsen

Neah, Ayah en Avah gaan op bezoek bij hun Ghanese oma.
Tijdens het avondeten krijgen ze iets voorgeschoteld wat ze totaal niet kennen. Het ziet er zo anders uit dan wat ze thuis eten!
Hun mening staat vast: dit lusten ze écht niet… Maar gelukkig heeft oma een oplossing. Zij kent namelijk
een heel bijzonder monster: de Boebalas! Dit lieve beest neemt de kinderen mee op een proefavontuur om zo nieuwe smaken en de West-Afrikaanse cultuur te ontdekken.

Dit prentenboek stipt het Trans-Atlantische Slavernijverleden aan, neemt kinderen mee op een kleurrijk proefavontuur, samen met een bijzonder lief monster. Kinderen maken kennis met schrijfster Nancy Bosmans.
Nancy heeft een Nederlandse vader en een Ghanese moeder. Ze duikt met de kinderen in de vrolijke wereld van ‘De Boebalas’.

In de vervolg-les komen kunstdocenten van Karibu in de klas voor de verdieping.
Dans, hinkel en ontdek prachtige Ghanese Adinkra tekens. Lees, luister, proef en ruik in de keuken van oma.
Speel samen winkeltje op de markt en plant okra zaadjes voor de toekomst.

Leeraspecten: taalvaardigheid / associëren / verhaalstructuur / fantasie / inlevingsvermogen
Sluit aan bij: taalontwikkeling / woordenschat / geschiedenis / diversiteit